En poesia és difícil dir alguna cosa que sigui tan bona com no dir absolutament res.
—Ludwig Wittgenstein, filòsof austríac (1889-1951)

divendres, 5 d’abril del 2024

La ginesta altra vegada


XIRINACS, Olga El talús
dins LA PRIMERA GINESTA (O L'ÚLTIMA)
 

No és possible de tenir aquest sol de les terres del sud,
i alhora el verd fresc dels prats del nord.
Però el Sàhara que són els nostres camps
pràcticament tot l'any, té un parèntesi gloriós
a la primavera, per poc que plogui.
La imatge es repeteix: sang verda,
soca resseca i brot verd amb flors de ginesta.
La lluita entre fred i calor, la persistència de la vida.

18 comentaris:

  1. Sempre hi ha quelcom
    que ens manca
    o ens complementa.
    El silenci dels altres
    amb la meva mirada.
    Els versos que escric
    amb els que cremo.
    Les paraules
    que no dic amb els petons
    sempre perduts.
    I tot neix petit, molt petit.
    Com la gota perduda
    d’un cel distant.
    Com una terra assedegada
    que les rep una a una.
    I així amb la paciència
    de la natura tot té un temps
    per créixer i morir.
    Guardo entre les fulles
    dels meus poemes,
    la darrera flor
    que em vas donar.

    ResponElimina
  2. Aquest "Sempre hi ha quelcom/ que ens manca/ o ens complementa" no pot ser més ben trobat. Com una mitja taronja. Com el teu poema al costat del meu.

    ResponElimina
  3. No es pot tenir tot, però la bellesa del que sí tenim, supera tot el que ens manca... sobretot si parlem de la natura i, en aquesta ja se sap, la vida sempre neix als indrets més insospitats.

    Aferradetes, Helena.

    ResponElimina
  4. Respostes
    1. Xavier,
      Molt ben trobat!!! La poesia que es troba alguna vegada en un poema.

      Elimina
  5. No es pot tenir tot, però sempre ho voldríem tot... i em sembla que a vegades és bo voler-ho tot.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Carme,
      Completament d'acord, jo ho vull tenir tot, i ho tinc tot, que canta el Joan Dausà. És el tenir-ho tot alhora que també cerco amb la poesia.

      Elimina
  6. Mira que no sé por qué me ha venido a la mente la canción de Lluís Llach, Venim del nord, venim del sud

    https://www.youtube.com/watch?v=egDm0p2Cbys&t=9s

    Pero con ella un viento de melancolía de algo íntimo perdido del pasado .

    ResponElimina
    Respostes
    1. Fackel,
      A mi em ve al cap Espriu i "Oh, que cansat estic de la meva
      covarda, vella, tan salvatge terra,/ i com m'agradaria d'allunyar-me'n,/ nord enllà (...)"

      Elimina
    2. Creo que sabes que Salvador Espriu es de mis poetas favoritos y de cabecera. Su obra en Llibres del Mall está muy bien editada.

      Elimina
  7. Pensaments oposats, és el que trobe en aquest poema, ple d'imatges.
    Com "el sol", "les terres", "els prats". Molt ben encertat aquest poema: Entre fred i calor, perquè tot és vida.
    Molt bon poema, Helena.
    Que tingues una bona vesprada.
    Una abraçada.
    Rafael

    ResponElimina
    Respostes
    1. Rafael,
      La primavera és aquesta lluita entre fred i calor. Moltes gràcies!

      Elimina
  8. https://ellaberintogrotesco.blogspot.com/

    ResponElimina
  9. Tens tota la raó, Helena: siguin quines siguin les nostres accions o reaccions, o el color i frescor del nostre paisatge, la persistència, resistència o consciència de la vida sempre es farà sentir i, per sobre, com una aura de gràcia, la poesia.
    Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Que bé que ho dius, Olga! Com ho voldria aquest poema que et parafraseja a tu.

      Elimina
  10. La persistència de la vida, la lluita per fer renéixer la verdor quan cauen quatre gotes allà on no plou gairebé mai... La força de la primavera que sempre torna, malgrat tot. Voldríem tenir-ho tot i ens hem de conformar amb estimar la terra tan eixorca que ens ha tocat de viure; i llaurar-la i conrear-la perquè reviscoli.

    ResponElimina

Entrada destacada

El meu primer sonet

Allò que vaig construir amb tu en els anys era fràgil com un castell d'arena. Però aquella onada que el cobrí de pena no sabia pas qu...