En poesia és difícil dir alguna cosa que sigui tan bona com no dir absolutament res.
—Ludwig Wittgenstein, filòsof austríac (1889-1951)

diumenge, 30 de juliol del 2023

Poesia i sensibilitat


AGUILERA, Rafael 1846


Rere els arabescos de metall,
la senzillesa de la fusta rústica.
La forma que hauria de ser sempre
més important que el fons,
que malgrat tot deixa entreveure.
Que parla del passat i la bellesa,
alhora que et permet de continuar 
picant a la porta del cel.

Helena Bonals


Abre, cancela,
mi paso al futuro.
Qué habrá dentro.

Fackel

16 comentaris:

  1. Obre'm la reixa treballada dels teus versos.
    La fusta de dins, l'autèntica
    acarona i alimenta l'esperit.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Que maco això que dius, Carme! Però jo sóc molt austera en tot menys en la roba, que és molt important per a mi. De la mateixa manera que la forma en un poema.

      Elimina
  2. Abre, cancela,
    mi paso al futuro.
    Qué habrá dentro.

    ResponElimina
  3. Respostes
    1. Xavier,
      Cal tenir alguna cosa per dir, i dir-la, deia Oscar Wilde.

      Elimina
  4. Penso igual que en Xavier, per a mi el fons és més important que la forma.

    Aferradetes, Helena.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sa lluna,
      Jo crec que millor que dir que estimes és dir com estimes. El que sol fer la poesia quan és poesia. I Salvador Oliva diu que la poesia és feta de forma i interpretació, no pas de fons.
      Una altra cosa és la bellesa interior en relació amb l'exterior, jo també prefereixo la primera.

      Elimina
  5. M'agrada molt el poema, sobretot els versos finals. Sempre he donat molta importància a la forma, que crec essencial per a un art amb tots els ets i uts, però el fons també hi ha de tenir un paper, altrament ens perdríem en floritures anodines. Un contingut contundent però poc artitzat seria prosaic: la poesia ha de trobar l'equilibri entre fons i forma.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ramon,
      Em sembla que era Schiller que deia que en un poema el fons no té cap importància, que la forma ho és tot, la qual permet al lector de trobar la seva pròpia interpretació, com un pètal entre molts d'altres d'una flor. Potser és una hipèrbole, però m'agrada.

      Elimina
  6. Sense el fons potser no veuries
    la forma que tant t’agrada.
    Sense el que hi ha darrera
    potser el de davant no s’aguantaria.
    Sense el que s’amaga al fons la pell
    de la forma potser no seria tant suau.
    Sense un cor que no veus,
    potser no veuries els ulls que et miren.
    Un sense, per a molts potser.
    Potser sense els teus versos,
    jo no escriuria.
    Potser sense paraules
    la vida em seria difícil.
    Rere el que hi ha davant
    amb la puresa que la vista mostra,
    hi ha un fons que li dóna sentit.
    Potser sense voler estic equivocat.
    Potser!
    Qui sap si...
    Hi ha alguna raó en aquests mots.


    qui sap si...

    ResponElimina
  7. Comentari a:
    Abre, cancela,
    mi paso al futuro.
    Qué habrá dentro.


    La tinc al davant,
    la porta del forrellat
    que no vull passar.

    qui sap si...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aquest "la porta del forrellat/ que no vull passar" m'embadaleix, qui sap si..., jo tampoc vull fer-ho.

      Elimina

Entrada destacada

El meu primer sonet

Allò que vaig construir amb tu en els anys era fràgil com un castell d'arena. Però aquella onada que el cobrí de pena no sabia pas qu...