En poesia és difícil dir alguna cosa que sigui tan bona com no dir absolutament res.
—Ludwig Wittgenstein, filòsof austríac (1889-1951)

diumenge, 16 de juliol del 2023

I res no m'importa


MUNCH, Edvard
Tres noies en el pont

N'hi ha que volen lligar
i tenen molta "mala pata".
N'hi ha que són grans poetes
i a mi només em parlen de menjar.
N'hi ha que són molt seductors
fins que els dius que els estimes.
N'hi ha que adopten 
el rol de l'amant apassionat
i quan han acabat 
no volen saber res de tu.
Tot i el realisme d'aquest poema,
continuo sent jo mateixa.

21 comentaris:

  1. Eso de ser uno mismo debe ser de por sí un poema. ¿Qué será ser uno mismo?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Fackel,
      Valéry deia que en un poema no és tot poesia. Veig que tu consideres el darrer vers com a poesia, doncs. Ser un mateix és continuar cercant una escletxa d'esperança en aquest cas. No tots els homes són com els que critico en aquest poema, hi ha profundes diferències, que per a mi significa sempre que no m'atossiguin en el terreny del cos. I això, per sort, m'ha passat i em passa encara.

      Elimina
    2. Me ha gustado que ahora hayas sido tan explícita, te entiendo mejor. Y me parece magnífico que tengas claro un comportamiento para ti misma.

      Elimina
  2. Ja tens una gran cosa, els saps distingir.😅
    Però crec que tractant-se d'amor, és molt complicat ser una mateixa.

    Aferradetes, nina.

    ResponElimina
    Respostes
    1. sa lluna,
      Ser una mateixa també vol dir continuar sent romàntica, i això no ho trobo tan complicat! Sí, ja els sé distingir, l'experiència és un grau.

      Elimina
  3. Jo estic d'acord amb sa lluna que és complicat ser una mateixa, gairebé sempre, en l'amor. Fins i tot tenint molta sort, fins i tot trobant la persona adequada, és una feina (la de mantenir-te tu mateixa) que no s'acaba mai. Per tant celebro moltíssim que ho aconsegueixis.

    Sí, un poema molt realista, és cert i que segurament entenem molt millor les dones que els homes.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Carme,
      és que si no em permeten de ser jo mateixa automàticament m'escabulleixo. Altra feina tinc.

      Elimina
  4. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  5. Cert que hi ha gent prou difícil... És bo, tenir el cap clar, marcar els límits i mantenir la postura. També és cert que l'amor ajuda a veure amb bons ulls els defectes de la parella (tot i que de vegades deu costar). En fi, m'has fet pensar en aquest poema de Sor Juana Inés de la Cruz. Tot i que és llargot, el poso sencer:

    Hombres necios que acusáis
    a la mujer sin razón
    sin ver que sois la ocasión
    de lo mismo que culpáis:
    si con ansia sin igual
    solicitáis su desdén
    ¿por qué queréis que obren bien
    si las incitáis al mal?
    Combatís su resistencia
    y luego, con gravedad,
    decís que fue liviandad
    lo que hizo la diligencia.
    Parecer quiere el denuedo
    de vuestro parecer loco
    al niño que pone el coco
    y luego le tiene miedo.
    Queréis, con presunción necia,
    hallar a la que buscáis,
    para pretendida, Thais,
    y en la posesión, Lucrecia.
    ¿Qué humor puede ser más raro
    que el que, falto de consejo,
    él mismo empaña el espejo
    y siente que no esté claro?
    Con el favor y el desdén
    tenéis condición igual,
    quejándoos, si os tratan mal,
    burlándoos, si os quieren bien.
    Opinión, ninguna gana;
    pues la que más se recata,
    si no os admite, es ingrata,
    y si os admite, es liviana.
    Siempre tan necios andáis
    que, con desigual nivel,
    a una culpáis por crüel
    y otra por fácil culpáis.
    ¿Pues cómo ha de estar templada
    la que vuestro amor pretende
    si la que es ingrata, ofende,
    y la que es fácil, enfada?
    Mas, entre el enfado y pena
    que vuestro gusto refiere,
    bien haya la que no os quiere
    y quejáos en hora buena.
    Dan vuestras amantes penas
    a sus libertades alas,
    y después de hacerlas malas
    las queréis hallar muy buenas.
    ¿Cuál mayor culpa ha tenido
    en una pasión errada:
    la que cae de rogada,
    o el que ruega de caído?
    ¿O cuál es más de culpar,
    aunque cualquiera mal haga:
    la que peca por la paga,
    o el que paga por pecar?
    Pues ¿para qué os espantáis
    de la culpa que tenéis?
    Queredlas cual las hacéis
    o hacedlas cual las buscáis.
    Dejad de solicitar,
    y después, con más razón,
    acusaréis la afición
    de la que os fuere a rogar.
    Bien con muchas armas fundo
    que lidia vuestra arrogancia,
    pues en promesa e instancia
    juntáis diablo, carne y mundo.


    ResponElimina
    Respostes
    1. Ramon,
      Gràcies pel poema!
      T'has mirat el quadre de Munch? Te'l puc interpretar: l'evolució de la dona a la vida, del blanc de la innocència, al vermell de la passió, fins al verd de la passió refredada. Jo no vull ser així, aquest és el meu voler ser jo mateixa. I a qui no li agradi, que es foti! Sort que, com mantinc, hi ha excepcions entre els homes. Però les dones som millors encara. Diuen que tinc una manera especial de ser feminista.

      Elimina
    2. M'agraden les teves interpretacions de l'art i de la literatura. Aquesta en concret, "se son è vera, è ben trovata". I és clar que hem de voler ser sempre nosaltres mateixos. Te'n poso un altre poema, sobre això:

      Quan la força exultant de la terra et fa créixer,
      lliure, amunt, arborada a l’encalç de la llum,
      cada pas endavant és morir i tornar a néixer:
      sigues tu, sempre tu.
      Endavant, encaixant, que el destret purifica,
      sense mai mirar enrere els tresors que has perdut.
      És només pel camí, que el camí et farà rica:
      fes-te tu, sempre tu.
      Quan el vent se t’enduu mar endins, i l’onada
      per ventura t’allunya del port més segur,
      pren amb força el timó. L’horitzó és la mirada:
      creu-te tu, sempre tu.
      Vella terra pairal, vella gent, bella vida,
      fes-te’n digna senyera, emmiralla-t’hi els ulls:
      contra l’ombra i la por, contra el plor i la mentida,
      alça’t tu, sempre tu.
      Si del pou de l’oblit un sospir s’esmunyia
      mai per l’aigua passada, voreja’n l’escull;
      joventut, pel futur, no et deturis, fes via:
      mou-te tu, sempre tu.
      I si mai, del pregon d’una antiga sagrera,
      un record te’m retorna un instant, de tan lluny,
      no et torbessis; somriu i reprèn la drecera:
      viu-te tu, sempre tu.

      Elimina
    3. És preciós, Ramon, de qui és?
      De totes maneres a mi m'agrada molt de mirar enrere, només el passat que enyoro, no aquell del qual renego.

      Elimina
    4. La interpretació del quadre és del meu professor d'història de l'art de quan estudiava disseny gràfic, Francesc Quílez, no és pas "se son è vera, è ben trovata"!

      Elimina
  6. I així ha de ser, Helena, com els dos darrers versos. No ets tu qui falla, sinó ells amb tantes contradiccions. No ho oblidis i no canviïs! Abraçada!

    ResponElimina
  7. Has tingut bons comentaris, de diferents interpretacions.
    I m'ha agradat conèixer la interpretació del "Tres noies en el pont" de l'Eduard Munch. Conec bé el quadre però no en coneixia el significat.
    Gràcies.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Xavier,
      És molt simbòlic, aquest quadre, i el fet que es pugui interpretar seria senyal que és tota una obra d'art.

      Elimina
  8. En això que en diem amor
    mai
    ningú
    deixa de ser ella mateixa.
    Neix dins nostre
    com a resposta a la bellesa
    de fora
    de dins
    i el brindem
    a qui sàpiga acollir-lo
    Mai
    ningú
    el pot robar
    perquè no està al seu abast.

    kefas

    ResponElimina
    Respostes
    1. Kefas,
      M'agrada moltíssim! El final em recorda el que deia André Maurois, que la dona d'un home no és seva ni ho serà mai.

      Elimina
  9. En un repòs del seu passeig.
    En un mirar callat
    al reflex que mai serà seu,
    n’estan quietes esperant.
    Que n’estaran esperant?
    Potser es parlaran si es més real,
    el que els hi queda a la dreta,
    o qui sap si...
    ho es el que tenen davall.
    Parlen potser del demà
    que esperen o de l’ahir
    que no es repetirà.
    En un repòs
    que les deixa sense ombra,
    tenen a la vora la fresca
    que l’aigua ofereix.
    No sabem l’estona del descans.
    No sabem el que volien mirar.
    No sabem les paraules que van parlar.
    Sabem solament, que la vida
    es va aturar per uns instants.


    qui sap si...

    ResponElimina
    Respostes
    1. qui sap si...
      La teva interpretació del quadre és magistral!!! No es pot dir més ben dit.

      Elimina

Entrada destacada

El meu primer sonet

Allò que vaig construir amb tu en els anys era fràgil com un castell d'arena. Però aquella onada que el cobrí de pena no sabia pas qu...