En poesia és difícil dir alguna cosa que sigui tan bona com no dir absolutament res.
—Ludwig Wittgenstein, filòsof austríac (1889-1951)

dilluns, 29 de maig del 2023

Cognició positiva


AGUS, Conèixer Granollers
(poema contra l'estigma en salut mental,
per a un concurs)

Si puc escriure aquest poema

és perquè ara soc rica.

Que allò que em passa

més que una mancança

és un ornament.

Quan les ulleres

amb què ho veig tot

ja no són de color fosc,

la meva aurea mediocritas

no oblida els extrems d’on prové.

De quan encara no sabia

que en el contrast, la lluita,

hi ha la síntesi del que és bell.

20 comentaris:

  1. Les flors que has collit
    "ja no són de color fosc".
    M'arriba la seva aroma
    blanca, fresca, dolça i penetrant.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Molt maco això que dius, Xavier. Les flors de la poesia ara ho omplen tot.

      Elimina
  2. Aquesta foscor en que (en un moment o altra) ens hem sentit tots, es va transformant de mica en mica en raons per veure-hi clar.

    Aferradetes, nina.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La foscor, anar contracorrent, ajuda més que tenir-ho tot fàcil, sa lluna.

      Elimina
  3. Escriure pot ser una manera de donar llum a la ment, d'alliberar-la.
    Salut !.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Artur,
      Escriure ajuda molt, però quan no podia estava doblement ensorrada.

      Elimina
  4. És bo no oblidar mai d'on venim, i també val la pena aprofitar l'onada quan el vent bufa a favor, perquè en la vida hi ha moments de tot, i quan hem caigut l'important és aixecar-nos. "Nunca te entregues ni te apartes / junto al camino, nunca digas / no puedo más y aquí me quedo. / (...) Tu destino está en los demás, / tu futuro es tu propia vida, / tu dignidad es la de todos./ Otros esperan que resistas, / que les ayude tu alegría, / tu canción entre sus canciones.". "Cal anar endavant / sense perdre el pas, / cal regar la terra / amb la suor del dur treball". Endavant!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ramon,
      M'agraden molt les teves cites! Però no tothom que cau sap aixecar-se, he tingut molta sort.

      Elimina
  5. Segurament que la sensació de sortir de la foscor, dona més intensitat a la claror, que no pas aquell que l'ha tingut sempre (si és que hi ha algú que la tingui sempre). Un bell poema per explicar una vida que s'ha embellit (amb una be molt alta) intensament.

    Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Carme,
      No sé on he llegit que el moment més fosc de la nit és just abans de l'alba. Jo no només he viscut en la foscor, crec que he conegut l'infern.
      Gràcies per això de la "be molt alta"! Aquest poema o agrada molt o no gaire, és completament bipolar la reacció dels seus lectors.

      Elimina
  6. La síntesi del teu poema està en el que escrius i com ho escrius. Dius que ets rica en fer-ho bell. Ho has plantejat molt bé, Helena. M'ha agradat molt.
    Cordialment.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Rafael! Veig que ho has copsat molt bé!

      Elimina
  7. Pot ser que una característica dels humans és anar i venir, amunt i avall, alegria tristesa. Per això quan l'obscuritat s'allunya de la nostra mirada el nostre ésser s'omple de projectes i d'inquietuds i ens acudeix la necessitat d'expressar-ho i compartir-ho amb els altres. En aquests moments els instants feliços ens envaeixen. Quina alegria!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Alfonso,
      Tot el que baixa puja, diuen, però n'hi ha que no surten mai del pou. És veritat, jo provo de recuperar el meu temps perdut ara.

      Elimina
  8. Ostres, Helena! Et superes! "Que allò que em passa
    més que una mancança és un ornament...". Encoratjador pels moments difícils! M'ho apunto a la llibreta de frases que no he d'oblidar.
    Una abraçada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Teresa! Té mèrit de fer una frase antològica...

      Elimina
  9. Voy y vengo incesante
    al amparo de las luces y las sombras.
    El vaivén de los extremos se disputan la armonía.
    Mas esta no la alcanzo jamás.
    Y en ese recorrido intrépido o timorato
    voy siendo
    sin que me importe alcanzar un nuevo destino.
    Lo importante es viajar
    resignado a atravesar la incerteza.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Fackel,
      L'horitzó que sempre s'albira i mai s'aconsegueix. És que el terme mig és en moviment constant.

      Elimina
  10. Com papallones
    caço les paraules al vol
    i sense triar-les
    les deixo reposar
    en un full blanc.
    Així em sembla
    que sóc jo qui l’escriu
    i penso sóc poeta.
    Res més lluny,
    es l’atzar
    qui m’envia els mots
    i jo només allargo la mà.
    La meva riquesa
    és llençar la mà a l’aire
    volent agafar-te en l’intent.
    Seguiré dibuixant lletres
    sempre que tu vulguis llegir
    els meus dibuixos.

    qui sap si...

    ResponElimina
    Respostes
    1. qui sap si...
      m'apunto tots els poemes que m'has comentat amb poemes teus, perquè veig que els hi has vist alguna cosa de bo!
      Moltes gràcies!

      Sobre "és l’atzar/ qui m’envia els mots/ i jo només allargo la mà": Picasso deia "jo no cerco, trobo".

      Elimina

Entrada destacada

El meu primer sonet

Allò que vaig construir amb tu en els anys era fràgil com un castell d'arena. Però aquella onada que el cobrí de pena no sabia pas qu...